Thursday, March 24, 2011

Wajah-Wajah Penyejuk Hati...Penenang Jiwa...

terkenang kepada wajah2 yg sgt sinonim dgn forum perdana ehwal islam dn pnyebaran kbenaran islam...

Dr Haron Din... Ust Shamsuri... Ust Azhar Idrus... Dr Hassan Ali.. Dr Badrul Amin... Ust Tuan Ibrahim Tuan Man... Ust Roslan Mohamad... Ust Ismail Kamus...

wajah2 yg ttap tguh wlupun dihadapannya terlalu bnyak rintangan...
wajah2 yg selalu bermain di fikiran...
wajah2 yg bnyak mngajar aku tentang islam...
wajah2 yg slalu mngingatkan aku tatkala aku terlupa...
wajah2 yg bnyak mngajak aku mncintai allah dan rasulnya...
wajah2 yg berjaya mngubah peribadiku...
wajah2 yg bisa mngubati lara hatiku...
wajah2 yg mnjadikan aku seorang yg berilmu...
wajah2 yg mnunjukkan aku apakah erti perjuangan islam...
wajah2 yg takkan pernah aku lupakan...
wajah2 yg selalu aku doakan...
wajah2 yg selalu mmbuatkan air mataku gugur...krn wajah2 inilah yg selalu aku rindukan...
wlupun mereka buknlah guru empat mata dgn aku....
wlupun mrk tak pernah mngenali aku...
ttapi,aku ttap mnghormati dn mnyanjung mrk sbg guru2 aku...
terlalu bnyak ilmu yg telah dicurahkan kpd aku...
apakah ada kesempatan lagi utk aku bertemu...

aku nukilkan kata2 ini dn abadikan gmbar ni sbb kelmarin..ms tgh berdoa solat isyak,ttiba tringat kat wajah2 ini...trutama skali kat dr haron din ngn ust ismail kamus. ttiba hati aku jd sebak..dn airmata aku mulai jatuh sbb rindukan mrk...sbb mmasing umur dh hampir dn sudah jejak 70thn...

dulu...,klu balik dr kapal/oversea,mst tercari2 ceramah pas....mn la tau ade salah sorang drpd 2 org ni atau ustz2 yg lain yg akan bri cramah.
srnk bila dpt tgk muka mrk2 yg berjaya mnerangi hati aku dgn cahaya islam...

pernah jgk..smbil dgr diaorang brceramah,bergenang air mata aku. pertamanya krn kata2 yg btul2 mnyentuh hati nurani....
yg kduanya sbb..entah bila aku akan bertemu dgn mrk lagi...
terlalu bnyak ilmu yg dh aku dpt drpd mrk2 ni. ratusan kuliah mrk tlah bnyak mngubah hdup aku dn pribadi aku...dn krn ilmu mrk jugalah aku dpt mmbezakan yg mn haq,dan yg mn batil...

mmg aku blum dkurniakan cahaya mata lagi...tp...stiap bby yg baru lahir...stiap anak2 kcil yg dah aku dukung..yg aku usap kepalanya...yg dh aku cium dahinya..akan aku doakan spy mnjadi ulama dn pmbela agama,pengganti bg guru2ku yg terhormat...

marilah kita sm2 meletakkan ulama2 dan ustz2 kita kat tempat yg sepatutnya. jgn biarkan mrk dihina, dicerca, diseksa dn jauh sekali dibunuh. berkata allah ddalm sbuah hadis qudsi yg bermaksud:
" barangsiapa yg mengganggu wali2Ku,nescaya aku istiharkan perang keatas mereka!"

dan...
didiklah anak2 kita....adik2 kita...ahli keluarga kita..dn mrk2 dsekeliling kita utk mngenal ulama...mencintai ulama... menghargai ulama...dan janganlh kita pinggirkan mrk seolah2 mrk tdk mngenal erti kemajuan dan kemodenan. krn islam itu tdk pernah tertinggal kebelakang melainkan kitalah yg tlah mninggalkan islam itu terbelakang....

semoga allah mmberkati..merahmati..dn meredhai kalian guru2ku..dn jg sahabat2ku....
amin.. ya robbal a'lamin....

No comments:

Post a Comment