http://www.youtube.com/user/ismailsufian

Loading...

Sunday, April 10, 2011

MENGAPA MESTI BERPOLITIK?

hmmm....aku pun pening nak hurai sal bnde ni.. sbb,mmg susah nk pahamkan org yg tak paham sal kepentingan politik ni... tambahan pulak pd zaman yg mencabar cam skang ni... dimana org boleh mmperlihatkan ssuatu yg haq sbg batil, dn yg batil sbg haq dgn kata2 dan ayat2 yg manis....tp, apa yg aku lontarkan ni adlh dr persepsi mngapa aku mnjadi PEMBANGKANG kpd kerajaan...dan lebih2 khusus lagi, golongan2 yg belajar dn mendalami ilmu islam....

pertama skali, knapa mesti berpolitik?
sbb..ini je cara utk kita perbaiki keadaan hari ini bg mnjamin kehidupan yg lbih baik utk generasi kita yg akan datang. dn kerana sistem pentadbiran tlah berubah kpd sitem demokrasi dn kita terpaksa mngikut flow jika ingin mlakukan perubahan.

tak cukup ke dgn kerajaan yg ada?
tak cukup! sbb, jika kita jnis yg suka melihat dn mengkaji apa yg berlaku hari ini, spt rasuah, masalah sosial, buang bayi, rogol, rompak, samun, ragut dn masalah2 yg lain smuana krn kegagalan sistem yg diamalkan oleh kerajaan hari ini. maka, untuk mngubah kerajaan yg ada, kita kne berkecimpung ddlm politik.

knp kne berpolitik utk mengubah kerajaan? mngapa tak brikan cadangan atau nasihat?
sbb kerajaan yg ada pd hari ini, jenis yg tak boleh ditegur langsung! nasihat agama langsung tdk diterima pakai. telah bnyak berlaku sejak pasca merdeka lagi, golongan2 ulama yg mnegur kerajaan tlah beralih arah kpd PAS utk berjuang bagi mndapatkan kuasa dn merubah sistem yg ada, kpd sistem yg islamik. ini smua krn apa yg disarankan ulama kpd kerajaan, langsung tdk diterima pakai. dan hasilnya adalah kebejatan sosial dn jenayah yg smakin mmbarah...
dn sememangnya kerajaan tdk menghormati pesanan dn saranan ulama. pastinya kita takkan pernah lupa isu antara ratu cantik, mufti selangor dan mahathir. dn kita juga takkan pernah lupa bagaimana kerajaan mngabaikan fatwa mufti tentang tugu negara. bnyk isu agama yg boleh dibangkitkan sbnrnya yg mnjadi sebab para ulama dan ahli agama bersama2 mndukung perjuangan PAS.
dan mungkin rmai yg tdk tahu betapa teruknya ulama dn ustaz dilayan ddlm parlimen dan sidang dun. YB2 yg mngaku islam sendiri yg mmperlakukan YB2 ustaz dn ulama ini dgn keadaan yg sgt hina, seolah2 mrekalah sbnrnya yg mnjadi musuh kpd islam.

mengapa berpolitik ddlm laman2 sosial spt FB sedangkan ia tdk merubah apa2? ibarat cerita di kedai kopi?
salah pendapat cmni! sbb, stiap apa yg kita lontarkan bisa merubah persepsi org lain terhadap ssuatu. dn mungkin kita boleh mmberikan info yg mrk tdk akan dpt drpd media2 pro kerajaan. bila persepsi berubah, maka kita boleh merubah kerajaan yg ada pada pilihanraya krn kita tlah mngubah persepsi pengundi. krn yg bisa merubah kerajaan yg tak bleh trima teguran..lbih2 lg tguran ulama...hnyalah dgn mnjatuhkannya dgn UNDI.

kenapa berpolitik,tapi kerjanya caci maki?
caci maki yg bagaimana? caci maki ada yg dibolehkan atas bbrapa sebab, spt yg dterangkan ddlm ayat 148, surah al ma'idah. "ALLAH TDK MNYUKAI PERKATAAN BURUK (YG DIUCAPKAN) SECARA TERUS TERANG KECUALI OLEH ORG2 YG DIZALIMI. DAN SESUNGGUHNYA ALLAH MAHA MENDENGAR LAGI MAHA MENGETAHUI". actually, smua kata PAS atau pembangkang kerjanya mencaci maki kerajaan sdangkan tiada bukti yg dikemukakan. dn jika yg kje caci maki itu bukn drpd pucuk pimpinan, maka tidaklah sepatutnya kerja caci maki dilabel ke atas ssbuah parti. krn kita mngambil ketua sbg ikutan dn contoh, bukan pengikut2nya. spt rasulullah, kita mngikut rasulullah, ttapi umat islam yg berperangai hodoh tdklah mnjadi ikutan dn mnjadi label kpd keseluruhan islam itu. yg penting, kita melihat kpd apa yg dibawa oleh PUCUK PIMPINAN. sukar utk difahami jk anda seorang yg sgt jahil.

adakah pembangkang,khususnya PAS org2 yg dizalimi?
ya! telah ramai mrk2 yg ddlm PAS telah dizalimi dbwh akta ISA,keselamatan dlm negeri. suatu akta yg menagkap dn mmenjarakan tanpa dibuktikan bersalah yg jelas2 sekali bertentangan dgn ajaran islam. selain drpd itu, bnyak isu2 spt penipuan dn rasuah yg jelas merugikan rakyat seluruhnya. dn yg paling penting sekali, kerajaan yg ada telah menafikan hak umat islam utk mnegakkan undang2 yg telah ditetapkan oleh allah.
isu royalti, perobohan masjid di terengganu, dan penafian hak2 rakyat yg lain juga mnjadi contoh kezaliman yg sepatutnya ditentang. dn yg lebih utama lagi, kezaliman ke atas islam itu sendiri yg seharusnya ditentang.

adakah pembangkang mmbangkang mmbabi buta?
tdk! pembangkang berhujah dgn fakta.  sbg contoh, isu royalti kelantan. mngapa kerajaan berkeras utk mnafikan hak kelantan utk mndapat royalti minyak? jk kita susuli isu yg sm ketika PAS mmerintah terengganu dahulu, hak royalti juga dinafikan kpd kerajaan PAS terengganu. ttapi, ianya dikembalikan smula apabila BN mengambil alih pentadbiran terengganu. bukankah ini juga suatu contoh kezaliman yg seharusnya ditentang?

apakah sbb2 utama utk menentang kerajaan yg ada?
spt yg kita sdia maklum, stiap negara yg pernah dijajah,dn dimerdekakan oleh british, trutamanya negara islam, mrk akan merdekakan ngara2 tersebut dgn bersebab. Palestin sbg cntoh, terpaksa mmberikan ruang utk israel. turki, penghapusan sistem khilafah,atau khalifah. mesir, penafian undang2 islam. so, penjajahan ke atas tanah melayu pun bersebab...dn mmberikan kemerdekaan pun dgn sebab...
maka krn itu kita mlihat, kbnyakan penentang2 penjajah adalah terdiri drpd alim ulama...krn apa??? krn ada bersangkutan dgn penjajahan ke atas tanah org islam.. dan..mrk2 yg dilantik utk mmerintah setelah mrdeka,adalh mrk2 yg boleh mneruskan fahaman penjajah.

adakah kita tdk bersyukur dgn kemerdekaan?
ya! kita bersyukur. maka krn itulah kita mahukan sebuah negara yg semula mndaulatkan agama allah..seperti yg tertulis pada batu bersurat di terengganu...

adakah negara kita tdk cukup islamik?
mmg tak cukup! sbb, menegakkan syariat islam adlah wajib jika yg mmerintah itu bragama islam. krn, hnya dengan syariat islam shj yg mnjamin keselamatan,keharmonian dn kejayaan ddlm negara. dn, dgn tertegaknya syariat ini, maka kita mmpu mngulangi kegemilangan umat yg terdahulu...dn mmg tdk mustahil utk kita mnjadi kuasa besar dunia!
selain drpd itu, sistem yg telah bercampur aduk dgn sistem barat inilah yg mnyebabbkan keruntuhan moral dan akidah semakin menjadi2 dlm negara kita.
dan, krn sistem pentadbiran dn undang2 yg tdk islamik inilah yg mnghancurkan generasi kita. hancur dgn segala masalh sosial yg sgt2 mmbarah dlm masyarakat sehingga perbuatan zina hari ini tdk lagi dianggap sbg asing di kalangan pemuda dn pmudi...

mngapa perlu parti politik, sedangkan nabi takde pun parti politik?
sistem kita adalh berlainan dgn sistem di zaman rasulullah dn khilafah. pertama skali, kita kne faham bhw sistem kita adlh demokrasi. pmimpin dipilih melalui undi majoroti. bnyk undi,dialah yg menang. ttapi berbeza dgn khilafah. mrk dipilih dgn majlis syura. maka krn itu, jgn disalahkan akan ustaz2..alim ulama...tuan2 guru turut mnceburkan diri dlm politik.krn dgn kuasa majority shj yg bleh mntadbir kerajaan. dgn peralihan kuasa inilah br blh kita gubal undang2 yg ada kpd undang2 islam...dn mengembalikan pentadbiran mngikut syariat...

tapi PAS skarang berkerjasama dgn DAP...
betul..tp,apa kata kalau smua mrk2 yg bragama islam dlm malaysia ni mnyertai PAS, bukankah lbih mudah kita mncapai majority dn melaksanakan pentadbiran mngikut syariat..? umno, majoritynya melayu islam.. mngapa tak mahu masuk dlm perjuangn mnegakkan islam...? dan isu PAS bersama DAP, boleh dipanjangkan lagi upon requests...

kesimpulan
politik, mahu atau tdk, kita mesti ceburi. smuanya atas satu sebab, iaitu, mengembalikan pemerintahan kpd pemerintahan mngikut syariat islam yg pasti mnjamin kehidupan yg lebih baik.... 
politik bg seorang islam adlh ibadah. dn ianya tak dapat dipisahkan dgn agama. dn, sbnrnya, jika kita tdk mngubah senario politik hari ini kpd politik islam,maka kehancuran umat akan terus berlaku tnpa penghujung. dan nnti, jgn mnyesal bila anak2 generasi kita nnti mnjadi penzina tegar...dan anak2 gadis kita hnya mnjadi tmpat pemuas nafsu...dek kerana kita tdk mahu mngembalikan hak pemerintahan itu kpd islam yg sebenar...
ubah sebelum BARAH...

No comments:

Post a Comment