Thursday, May 20, 2010

Orang islam yang tak paham islam

Pening kepala bila terkenang keadaan umat islam hari ini. islamnya seolah2 hnya pada nama shj. cara hidup, yg dianggap selari dgn ajaran islam, jelas menyimpang dr ajaran sebenar. perkara yg menjadi adat seolah2 lebih utama drpd islam itu sendiri. seolah2 peribahasa melayu lm tlah bertukar mnjadi, " biar lumpuh agama,jgn lumpuh adat"
bila bercerita tentang perlaksanaan hukum2 islam dlm negara, rmai org islam yg tak stuju dgn alasan kita sbuah ngara bermsyrkt majmuk, berbilang bangsa,kaum dan agama. dan lebih malang lagi,sehingga terpacul dr mulut mrk, bila dilaksanakan hukum2 islam, mnjadi tidak adil kpd mrk. krn, yg kene hukum ngn cr islam ini cuma org islam shj,org2 kafir terlepas.
tidakkah mereka sedar,dgn ucapan tersebut,mrk telah mnjadi kufur? krn mngatakan hukum allah itu tdk adil. kekadang, bila kita nak tegur,dia kata kita ni berpolitik. nak menangkan sebelah pihak. tp, dia lupa,adil juga adalah sebuah frasa yg termasuk dlm cabang politik. susah jugak rupanya nk tgur org macam ni.
rmai yg beranggapan, cukuplah kita dengan keamanan dan keharmonian yg kita nikmati hari ini. sedangkan mrk lupa,menegakkan hukum allah di sebuah negara yg diperintah oleh org islam adalah wajib.
mreka kata mereka yakin dgn islam.mereka adalah pejuang islam. penegak agama. tp, bila diajak laksana hukum2 islam,mrk tak mau. kan pelik nmnye tu..

No comments:

Post a Comment